আমাদের সাইটের নতুন আপডেট পেতে এ্যাপ্স ইন্সটল করে রাখুন Install Now!

The Greatest Prophet Hazrat Muhammad (ﷺ) - Fazil 2nd Year English Reading Comprehension

The Greatest Prophet Hazrat Muhammad (ﷺ), Fazil 2nd Year English Reading Comprehension
Join Telegram for New Books
The Greatest Prophet Hazrat Muhammad (ﷺ) - Fazil 2nd Year English Reading Comprehension

Fazil 2nd Year English Reading Comprehension

Read the following passage carefully and answer the questions that follow.(নিচের অনুচ্ছেদটি সতর্কতার সাথে পড় এবং প্রশ্নগুলোর উত্তর দাও।) 

The Greatest Prophet Hazrat Muhammad (ﷺ) 

Hazrat Muhammad (ﷺ) is the greatest Prophet. He is the leader of all other prophets. At the age of forty, he was given order by Allah to spread Islam. Though he was a member of the most powerful family of Arab, he had to endure a lot of outrage from the people of Makkah when he started to preach Islam. At last he left Makkah for Medina. There he founded a strong Islamic country. The strength of Islam was increasing day by day. In his life time, Muhammad (ﷺ) established a vast Muslim empire which was ruled according to the principles of Quran. As a result, the whole empire enjoyed divine peace and progress. Thus Muhammad (ﷺ) was a ruler, a prophet and a social reformer in the same time. He established Islam on a strong basis not with the sword but with the principles of peace and love, harmony and friendship. He is the most powerful leader of all ages. Though he is not physically present now, he inspires all Muslims' heart and mind even today. Here lies the success of his teaching. 
Vocabulary Analysis (শব্দ বিশ্লেষণ) :
Main Words Bangla Meanings Synonyms Antonyms
Powerful শক্তিশালী, বলবান mighty, potent, effective weak, ineffective
Establish প্রতিষ্ঠা করা, স্থাপন করা set up, found, validate uproot, refute
Inspire অনুপ্রাণিত করা, উদ্বুদ্ধ করা stimulate; motivate discourage, depress
Harmony সাদৃশ্য, মিল, ঐকতান concord, accord, agreement discord, conflict
Progress উন্নতি, প্রগতি advance, improvement, betterment retrogression, recession, relapse
Increase বৃদ্ধি পাওয়া, প্রসারিত করা enlarge, expand, rise, swell decrease, decline, reduce

সর্বশ্রেষ্ঠ নবী হযরত মুহাম্মদ (ﷺ)

হযরত মুহাম্মদ (ﷺ) সর্বশ্রেষ্ঠ নবী। তিনি অন্য সকল নবীর নেতা। চল্লিশ বছর বয়সে তিনি ইসলাম প্রচারের জন্য আল্লাহ কর্তৃক ওহী বা আদেশপ্রাপ্ত হন। আরবের সবচেয়ে পরাক্রমশালী গোত্রের সদস্য হওয়া সত্ত্বেও ইসলাম প্রচার করতে গিয়ে তাঁকে মক্কার মানুষের অনেক নির্যাতন সহ্য করতে হয়েছে। শেষ পর্যন্ত তিনি মক্কা থেকে মদিনায় চলে যান। সেখানে তিনি একটি শক্তিশালী ইসলামী রাষ্ট্রের গোড়াপত্তন করেন। ইসলামের শক্তি দিন দিন বাড়তে থাকে। জীবদ্দশাতেই মুহাম্মদ (ﷺ) একটি বিশাল মুসলিম সাম্রাজ্য প্রতিষ্ঠা করেন, যা কুরআনের নীতি দ্বারা পরিচালিত হতো। ফলে সমগ্র সাম্রাজ্যেই বিরাজ করত স্বর্গীয় শান্তি ও সমৃদ্ধি। এভাবে মুহাম্মদ (ﷺ) ছিলেন একাধারে একজন নবী, একজন শাসক এবং একজন সমাজ সংস্কারক। তলোয়ার দিয়ে নয়; বরং শাস্তি ও ভালোবাসা এবং সাম্য ও মৈত্রীর নীতি দ্বারা তিনি ইসলামকে শক্তিশালী ভিত্তির উপর প্রতিষ্ঠা করেছিলেন। তিনি সকল যুগের সবচেয়ে শক্তিশালী নেতা। যদিও তিনি দৈহিকভাবে এখন আর বর্তমান নন, তথাপি আজও তিনি সকল মুসলমানের হৃদয় এবং মনকে উজ্জীবিত করেন। এখানেই তার শিক্ষার সাফল্য নিহিত। 

(A) Answer the following questions (নিচের প্রশ্নগুলোর উত্তর দাও) :

  1. Who is Hazrat Muhammad (ﷺ)? (হযরত মুহাম্মদ (ﷺ) কে?) 
    Ans: Hazrat Muhammad (ﷺ) is the greatest prophet. He is also the leader of all other prophets. (হযরত মুহাম্মদ (ﷺ) হলেন সর্বশ্রেষ্ঠ নবী। তিনি অন্যসব নবীদেরও নেতা।)
  2. When was he given order by Allah to spread Islam? (তিনি কখন আল্লাহ কর্তৃক ইসলাম প্রচার করতে ওহী বা আদেশ প্রাপ্ত হন? 
    Ans: At the age of forty, he was given order by Allah to spread Islam. (চল্লিশ বছর বয়সে তিনি ইসলাম প্রচারের জন্য আল্লাহ কর্তৃক ওহী বা আদেশপ্রাপ্ত হন।
  3. What was the success of Muhammad (ﷺ)? (মুহাম্মদ (ﷺ)-এর সফলতা কী?) 
    Ans: In a short period of twenty three years, he established Islam as a complete code of life. It was his success. (তেইশ বছরের সংক্ষিপ্ত সময়ে তিনি ইসলামকে পূর্ণাঙ্গ জীবনবিধান হিসেবে প্রতিষ্ঠিত করেছিলেন। এটাই ছিল তাঁর সফলতা।)
  4. What difficulties did Hazrat Muhammad (ﷺ) face to preach Islam? (ইসলাম প্রচার করতে গিয়ে হযরত মুহাম্মদ (ﷺ)-কে কোন ধরনের সমস্যার মোকাবেলা করতে হয়েছিল?) 
    Ans: When Hazrat Muhammad (ﷺ) started to preach Islam, the people of Makkah oppressed him bitterly. He endured their outrage and was going with his mission. At last, he had to leave Makkah for Medina. (হযরত মুহাম্মদ (ﷺ) যখন ইসলাম প্রচার করতে শুরু করলেন, তখন মক্কার লোকেরা তার উপর নির্মমভাবে অত্যাচার শুরু করেছিল। তিনি তাদের অত্যাচার সহ্য করে তাঁর কাজ চালিয়ে যেতে থাকেন। শেষ পর্যন্ত তাঁকে মক্কা ছেড়ে মদিনায় চলে যেতে হয়েছিল।)
  5. Write a short description on the Islamic country of the first age of Islam. (ইসলামের প্রাথমিক যুগে ইসলামী রাষ্ট্রের উপর একটি সংক্ষিপ্ত বর্ণনা লেখ।) 
    Ans: When Muhammad (ﷺ) came to Medina, the people of Medina welcomed him warmly. He founded there the first Islamic country. Then conquering many wars he established an Islamic empire which was ruled according to the principles of Quran. The whole empire enjoyed divine peace and progress. (যখন মুহাম্মদ (ﷺ) মদিনায় আসলেন, তখন মদিনার লোকজন তাঁকে উষ্ণ অভ্যর্থনা জানাল। তিনি সেখানে প্রথম ইসলামী রাষ্ট্র প্রতিষ্ঠা করলেন। অতঃপর অনেকগুলো যুদ্ধে জয়লাভ করার পর তিনি একটি ইসলামী সাম্রাজ্য কায়েম করলেন যা কুরআনের নীতিতে পরিচালিত হতো। পুরো সাম্রাজ্য একটি স্বর্গীয় শাস্তি ও উন্নতির স্বাদ উপভোগ করেছিল।)
  6. Why did Hazrat Muhammad (ﷺ) leave Makkah? (হযরত মুহাম্মদ (ﷺ) কেন মক্কা ত্যাগ করেছিলেন?)
    Ans: Hazrat Muhammad (ﷺ) left Makkah because he had to endure a lot of outrage from the people of Makkah. (হযরত মুহাম্মদ (ﷺ) মক্কা ত্যাগ করেছিলেন কারণ তাঁকে মক্কার লোকদের অনেক নির্যাতন সহ্য করতে হয়েছিল।)
  7. How was Islam established on a strong basis? (শক্ত ভিত্তির উপর কীভাবে ইসলাম প্রতিষ্ঠিত হয়েছিল?) 
    Ans: Islam was established on a strong basis with the principles of peace and love, harmony and friendship. (শাস্তি ও প্রীতি এবং সাম্য ও মৈত্রীর নীতির দ্বারা ইসলাম শক্ত ভিত্তির উপর প্রতিষ্ঠিত হয়েছিল।)

(B) Write down the meaning of the following words or phrases and give synonyms/antonyms of them. (any five) (নিচের শব্দগুলোর বা শব্দগুচ্ছগুলোর অর্থ লেখ এবং সেগুলোর সমার্থক/বিপরীত শব্দ প্রদান কর।) (যে কোনো ৫টি)

Preach, Progress, Powerful, Harmony, Divine, Endure, Principle, A lot of, Day by day. At last.

Ans: Word meanings with synonyms and antonyms:
Main Words Bangla Meanings Synonyms Antonyms
Preach (v.) প্রচার করা sermonize secrete
Progress (n.) উন্নতি advance, improvement retrogression
Powerful (adj.) শক্তিশালী mighty weak
Harmony (n.) ঐকতান concord conflict
Divine (adj.) স্বর্গীয় heavenly, belonging to Allah, angelic earthly, profane
Endure (v.) সহ্য করা bear, tolerate, prevail perish
Principle (n.) নীতি morals, belief, maxim practice, unscrupulousness
A lot of (phr.) প্রচুর lots of, in plenty very little, insufficient
Day by day (phr.) দিনদিন daily, gradually irregularly
At last (adv.) অবশেষে in the end at the beginning

Or, Change the following words as directed and make sentences with them. (any five)(নির্দেশনা অনুযায়ী নিচের শব্দগুলো পরিবর্তন কর এবং সেগুলো দিয়ে বাক্য রচনা কর।) (যে কোনো পাঁচটি)

leader (v.); powerful (n.); Islamic (n.), establish (n.); enjoy (adj.); harmony (adv.); success (adj.). 

Ans: Changing words as directed :
  1. Leader → Lead (v.) : If you lead, I'll follow you. Or, She leads a simple life.
  2. Powerful → Power (n.) : He had lost the power of speech.
  3. Islamic→ Islam (n.) : Hazrat Shah Jalal (Rh) came to Sylhet to preach Islam.
  4. Establish → Establishment (n.) : The speaker announced the establishment of a new madrasah.
  5. Enjoy → Enjoyable (adj.) : My plane journey was enjoyable.
  6. Harmony → Harmoniously (adv.) : They worked very harmoniously.
  7. Success → Successful (adj.) : They were successful in winning the contract.

(c) Write a summary of the above passage. (উপরের অনুচ্ছেদটির সারাংশ লেখ।)


Ans: Summarising:
Hazrat Muhammad (ﷺ) is the greatest prophet. At the age of forty, he was given order by Allah to spread Islam. In his life time, Muhammad (ﷺ) established a vast Muslim empire. He was a ruler, a prophet and a social reformer at the same time. Though he is not physically present now, he inspires all the Muslim's heart and mind even today.
অনুবাদ : হযরত মুহাম্মদ (ﷺ) হলেন সর্বশ্রেষ্ঠ নবী। চল্লিশ বছর বয়সে তিনি আল্লাহ কর্তৃক ইসলাম প্রচার করতে ওহী বা আদেশপ্রাপ্ত হন। তাঁর জীবদ্দশায় মুহাম্মদ (ﷺ) এক বিশাল মুসলিম সাম্রাজ্য প্রতিষ্ঠা করেছিলেন। তিনি ছিলেন একাধারে একজন শাসক, একজন নবী ও একজন সমাজ সংস্কারক। যদিও তিনি এখন আর দৈহিকভাবে বর্তমান নন, তথাপি আজও তিনি সকল মুসলমানদের মন ও হৃদয়কে উজ্জীবিত করেন।

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.